تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۸.۷۳°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
برنج|قیمت برنج امروز 7 اسفند 1400| قیمت سرسام آور برنج در بازار

قیمت برنج امروز 7 اسفند 1400| قیمت سرسام آور برنج در بازار

قیمت برنج اعلام شد.
کد خبر: ۳۹۴۹۹

قیمت برنج امروز 7 اسفند 1400| قیمت سرسام آور برنج در بازار

قیمت برنج امروز افزایشی شد.قیمت برنج امروز با نوسان همراه بود.قیمت برنج برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار است.قیمت برنج اوج گرفته است.در ادامه یه بررسی قیمت برنج می پردازیم.

قیمت برنج امروز

بر اساس گزارش کارگروه رصد و پایش قیمت اقلام اساسی و پرمصرف بازار کشور منتهی به اول اسفند ماه که از سوی انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان منتشر شده،‌ قیمت گوشت مرغ تازه، تخم مرغ، شیر استریل پرچرب، شیر خام، پنیر، کره، انواع روغن، ماکارونی، لوبیا، لپه، سیب، رب گوجه، سیمان خاکستری، گچ، تیر آهن، روغن موتور، پودر شوینده دستی و دستمال کاغذی نسبت به ماه قبل از آن تغییری نکرده است.

اما در این زمان قیمت گوشت گوسفندی و گوساله، گوسفند و گوساله زنده، شیر پاستوریزه کم چرب، شکر، قند، چای، برنج هندی، برنج پاکستانی، نخود، عدس، پرتقال، خرمامضافتی، میلگرد آج دار و کاغذ یک تا ۱۰ درصد افزایش یافته است. بر این اساس قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله با چهار و پنج درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۱۴۲و ۱۴۳ هزار تومان و هر کیلو گوساله و گوسفند زنده با دو و سه درصد افزایش به نزدیک ۵۷ و ۶۲ هزار تومان رسیده است.

 

همچنین قیمت هر کیلو شکر و قند با سه درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۱۷ هزار و ۱۰۰ و ۱۹ هزار و ۹۰۰ تومان و هر کیلو چای با دو درصد افزایش به ۱۲۷ تا ۱۳۳ هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلو نخود و عدس با شش و هفت درصد افزایش به حدود ۴۱ و ۴۵ هزار تومان و برنج هندی و پاکستانی با شش و هفت درصد به حدود ۳۰ و ۳۱ هزار تومان رسیده است.

در این میان قیمت انواع برنج ایرانی، سیب زمینی، موز، پیاز و گوجه فرنگی نسبت به ماه قبل بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته، به طوری که در اول اسفند امسال، انواع قیمت هر کیلو برنج ایرانی طارم و هاشمی با ۱۶ و ۱۷ درصد افزایش نسبت به اوایل بهمن ماه به ۷۴  و ۷۳ هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت هر کیلو سیب زمینی با ۲۲، پیاز با ۱۸، گوجه فرنگی ۱۴ و موز با ۱۲، درصد افزایش در یک ماه به ۱۳ هزار و ۴۰۰، ۸۸۰۰، ۱۲ هزار و ۸۰۰ و ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

به طور کلی وضعیت بازار برنج امسال خبرساز بود و حتی گزارش‌هایی از قیمت ۹۰ هزار تومانی این کالای اساسی منتشر شده است. دلایل مختلفی از جمله خشکسالی، احتکار و تنش‌های دلالان در بازار برای این گرانی مطرح شده و برخی هم آن را ناشی از مدیریت نادرست واردات برنج می‌دانند.

البته بر اساس گزارش کارگروه رصد و پایش قیمت اقلام اساسی و پرمصرف بازار کشور منتهی به اول اسفند ماه، قیمت آب آشامیدنی بطری، ورق سیاه فولادی، انواع تایر و پودر شوینده ماشینی یک تا ۱۰ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است.

بیشترین افت قیمت معادل چهار درصد و مربوط به آبا آشامیدنی بطری بوده که با توجه به اظهارات مسئولان به نظر می‌رسد از نتایج درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف کننده روی کالاها باشد.

انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان همچنین در این گزارش تاکید کرده که انواع برنج ایرانی، نخود، سیب زمینی، آب بطری و رب گوجه فرنگی نسبت به یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

هر روز قیمت برنج بومی کاهش می یابد

وی با بیان اینکه قیمت برنج هاشمی و دیگر برنج های بومی روز به روز در حال تعدیل شدن است و به قیمت واقعی نزدیک می شود، خاطرنشان کرد: توزیع برنج در سطح شهرستان های گیلان نیز شروع شده است و تاکنون ۲۰۰۰ تن برنج خارجی در استان توزیع شده است.

 معاون بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: بنا به دلایل اقلیمی سال گذشته قیمت تمام شده برنج بالا بود و به طور میانگین برای تولید هر کیلو برنج  ۲۸ هزار تومان هزینه شد. به این ترتیب برای کشاورز نیز صرفه اقتصادی داشت که ۳۵ هزار تومان هر کیلوگرم برنج هاشمی را بفروشد و اگر ۵ تا ۱۰ درصد هم بیشتر از ۳۵ هزار تومان می فروخت قابل قبول بود، اما دیدم که برنج به ۷۰ هزار تومان رسید.

دخالت های مافیایی در برنج هاشمی با قیمت هر کیلو ۷۰هزار تومان

وی افزود: وقتی برنج ۳۵ هزار تومانی به دوبرابر قیمت منطقی در بازار به فروش می رسد یعنی اخلالی وجود دارد و یا احتکار انجام شده و دخالت های مافیایی در حال وقوع است. در این موقع قانون باید ورود کند که خوشبختانه ورود کرد و اتفاقات خوبی افتاد.

جوادزاده تصریح کرد: با انجام سیاست های تنظیم بازار و ورود دستگاه قضایی و خروج برنج کشاورزان از کارخانه های برنج، که ما به به برنجکاران توصیه کرده بودیم نتایج خوبی به دست آمد.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه برنجکاران به توصیه ما گوش کردند و برنج را در سامانه ثبت کردند به کارخانه داران نیز گفتیم که باید موجودی برنج شان را ثبت کنند و به این ترتیب با بهم زدن عرصه و تقاضا قیمت برنج ابتدا ثابت شد و سپس به تدریج کاهش یافت.

معاون بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: برای اینکه عرضه برنج بیشتر شود با هماهنگی قرارگاه امنیت غذایی تهران ۱۰ هزارتن برنج خارجی به گیلان اختصاص یافت که ۴ هزارتن آن به استان وارد شد و هم اکنون در حال توزیع است.

وی خاطرنشان کرد: با توزیع برنج خارجی عرضه برنج بالا رفت و تقاضا پایین آمد و بنابراین قیمت برنج داخلی از روند صعودی که داشت متوقف شد و هم اکنون روند نزولی قیمت را طی می کند.

جوادزاده با اشاره به اینکه آمار شفاف می تواند جلوی سودجویی را بگیرد، تصریح کرد: تشخیص اینکه چه میزان برنج و در کجا احتکار شده بود توسط دستگاه قضایی مشخص می شود و با ورود دستگاه قضایی و ثبت برنج در سامانه، از ادامه سودجویی احتکارکنندگان جلوگیری شده است.

وی در خصوص وضعیت فروش برنج در سال آینده گفت: زمان فروش برنج به توان اقتصادی برنجکار بستگی دارد و اگر قوی باشد می تواند برنجش را نگه دارد اما اگر بدهکار باشد سال آینده هم چاره ای برایش جز روش سریع محصولش پس از برداشت محصول برایش نمی ماند.

قیمت برنج

این قیمت‌گذاری دستوری در حالیست که پیش از این وزارت جهاد کشاورزی از کاهش ۲۰ درصدی تولید برنج خبر داده بود که طبق ادعای این وزارتخانه در افزایش قیمت برنج بی‌تاثیر نبوده است.

علاوه بر این، در نوسان قیمت برنج خارجی نیز به نظر می‌رسد نقش دولت بی‌تاثیر نبوده است.

۲۰ بهمن ماه امسال روزنامه اطلاعات نوشته بود: اظهارات علیرضا عباسی، نماینده کرج و نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ابهام‌های قبلی درباره شیوه تعیین قیمت کالاهای اساسی وارداتی، مقدار سود دولت از این کالاها و در نهایت نقش دولت در گرانی غذا را دوباره مطرح کرده است.

به گفته این نماینده، دولت هر کیلو برنج خارجی را به قیمت نیم دلار یعنی با دلار آزاد ۲۶ هزار تومانی، ۱۳ هزار تومان وارد کشور می‌کند اما هر کیلو از این محصول را ۳۰ تا ۳۴ هزار تومان به فروش می‌رساند و این یعنی بهای برنج حدود ۱۷۰ درصد گرانتر توسط دولت و مباشر آن ـ شرکت بازرگانی دولتی ایران در وزارت جهاد کشاورزی ـ به فروش می‌رسد. اگر بابت هزینه حمل،‌ نگهداری و انبارداری و دیگر هزینه‌های سربار حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از آن ۱۷۰ درصد کم کنیم، باز هم این ابهام جدی وجود دارد که چرا دولت باید هر کیلو برنج را ۱۲۰ درصد گرانتر به مردم بفروشد. تازه این محاسبه با ارز آزاد صورت گرفته حال آنکه دولت برای واردات برنج از ارز نیمایی که قیمت کمتری دارد، استفاده می‌کند.

در این گزارش به بررسی  چند نمونه از برنج‌های ایرانی  پرداخته‌ایم؛

برنج ایرانی طارم هاشمی مژده : این برنج در بسته های ۱۰ کیلویی عرضه می‌شود و اندازه‌ دانه‌های این برنج دانه کامل است. برای خرید این برنج باید ۵۹۰ هزار تومان هزینه کنید. 

 

 حجت براتعلی افزود: در راستای تأمین نیاز بازار در دو مرحله برنج خارجی از سه کشور هند، پاکستان و تایلند در بازار توزیع شد که در مرحله اول صد هزار تن از این انواع برنج از ابتدای شهریور وارد بازار شد و در حال حاضر هشتاد درصد از این برنج، برنج تخصیصی جذب بازار شده است.

وی گفت: علاوه بر آن برای استمرار توزیع و رسیدن به ثبات قیمتی، توزیع ۵۰ هزار تن برنج وارداتی دیگر هم از ۱۵ مهرماه در بازار آغاز شده و این روند ادامه دارد به این ترتیب حجم توزیع به ۱۵۰ هزار تن رسیده است.

مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی افزود: شرایط توزیع ادامه می‌یابد تا شرایط نسبی برای پایدار شدن بازار برنج ایجاد شود.

وی گفت: در حال حاضر قیمت مصرف کننده برنج هندی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، تایلندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و پاکستانی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان است که در سطح شبکه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف و واحدهای صنفی منتخب در حال فروش است.

براتعلی افزود: این برنج‌ها از محل ذخایر راهبردی شرکت بازرگانی دولتی در حال توزیع است و تا هر مرحله‌ای که نیاز باشد توزیع ادامه می‌یابد تا کمبودی احساس نشود و شرایط برنج در بازار پایدار شود.

 

وی گفت: هدف اصلی برنج وارداتی از یک سو کنترل قیمت این نوع برنج است و از سوی دیگر کنترل نسبی برنج داخلی به طوری که سطح عمومی قیمت برنج داخلی در یک شرایط منطقی قرار گیرد و افزایشی نباشد.

مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی افزود: شرایط خشکسالی باعث شد برنج داخلی تا ۱۸ و نیم درصد کاهش تولید داشته باشد و همین موضوع باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت شد حتی شیوع کرونا نیز در کاهش تقاضای برنج داخلی تأثیر چندانی نداشت چرا که برنج به عنوان کالای عمده و اساسی در سبد کالای ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی گفت: با توجه به این که در فصل برداشت برنج پاییزه قرار داریم به نظر می‌رسد در این فصل به دلیل افزایش سطح عرضه و همچنین کنترل قیمت برنج وارداتی بتوانیم بازار برنج داخلی را نیز به ثبات برسانیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز